شخصیت پردازی کاراکترهای انیمیشن بر مبنای دیدگاه طرحوارههای ناسازگار اولیه جفری یانگ
کلمات کلیدی:
انیمیشن, طرحواره , ناسازگار, جفری یانگچکیده
شخصیت پدیده ای انتزاعی بوده و قابل مشاهده نیست. شخصیت برداشتی از اجتماع است که دیدگاه نویسنده و خالق شخصیت به آن فردیت میبخشد. یکی از کاربردهای مهم شخصیتپردازی، بهرهگیری از آن در فیلمهای کوتاه، سینما و انیمیشن سازی است. خلق یک شخصیت در انیمیشن ابتدا از مرحله ایدهپردازی آغاز و با پرداخت و تعمیق شخصیت طی مراحل بعد، به تکامل رسیده و نهایتأ، شخصیت متولد میشود. یک شخصیت پردازی خوب آن است که کاراکتر خلق شده، باورپذیر و بهیادماندنی باشد. طراحی ظاهر کاراکتر بر پایه شخصیت پردازی او انجام میگیرد و میتواند مکمل شخصیت پردازی او و نمود عینی شخصیت او باشد. در شکلگیری شخصیتها علی الخصوص تعارضات شخصیت با خود، اطرافیان و اجتماع، «طرحوارهها» نقشی اساسی را ایفا میکنند. طرحوارهها، باورهایی ناهشیار و ناسازگار از ضمیر ناخودآگاه یک شخص پیرامون خود، اطرافیان او و دنیایی که با آن تعامل دارد هستند و آنقدر برای شخص واقعی هستند که او آنها را واقعیت محض میپندارد. یکی از نظریات مهم در این باره، نظریه طرحوارههای ناسازگار اولیه جفری یانگ است که در ارتباط با 5 دسته از نیازهای اساسی مطرح میشود: 1- نیاز به پیوندجویی و دلبستگی ایمن 2- نیاز به خودگردانی، هویت و کفایتمندی شخص برای خود 3- نیاز به تفریح و خودانگیختگی 4- نیاز به خودجهتمندی و ابراز آزادانه نیازها و هیجانهای سالم 5- نیاز به وجود چارچوبهای منطقی و خویشتنداری. خود طرحوارههای ناسازگار یانگ نیز در پنج حوزه: 1- بریدگی و طرد 2- خودگردانی و عملکرد مختل 3- محدودیتهای مختل 4- دیگرجهتمندی و 5- گوشبهزنگی بیش از حد و بازداری دستهبندی میشوند.
دانلود
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2024 مجله علمی مطالعات پژوهشی در هنر، معماری و شهرسازی آینده
این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution 4.0 می باشد.