حکم فقهی سجده از دیدگاه علمای شیعه و سنی و دیدگاه امامیه
کلمات کلیدی:
فقه, شیعه, سنت, سجده, ارض, مُهرچکیده
سجده به معنای خضوع و تذلل است، و بالاترین خضوع وتذلل، گذاشتن پیشانی بر زمین است. سجده در اصطلاح اسلامی عبارت است از نهادن پیشانی بر زمین در حال نماز؛ سجده در اصطلاح فقه یکی از ارکان نماز است، که بعد از رکوع یا هنگام خواندن بعضی از آیات قرآن، با گذراندن هفت عضو بدن (پیشانی، کف دو دست، سر دو زانو، شصت هر دو پا) بر زمین و خواندن ذکر به جا آورده میشود؛ هيچگونه اختلافى ميان مسلمانان در باب وجوب سجده در نماز و دو بار بجا آوردن آن در هر ركعت، وجود ندارد و تمامى اختلافات موجود، تنها در زمينۀ فروع و احكام آن، از قبيل: كيفيّت، اركان، شرايط، موانع و اذكار مىباشد.
از ديدگاه شيعه، سجده بايد بر زمين، خاك ، سنگ و چيزهاى غير خوراكى كه از زمين مىرويد باشد و سجده بر خاك از همه بهتر است؛ از نظر شيعه رسول گرامى اسلام (ص) و مسلمانان صدر اسلام نيز بر خاك، سنگ يا حصير سجده مىكردند؛ زيرا در كف مساجد و منازل سنگريزه و خاك بود و در نهايت مفروش به حصير بود و آنان بر همان خاك و شن و يا حصير كف مسجد و اتاق سجده مىكردند. شيعه براى اثبات نظر خود به روايات زيادى از ائمه اهل بيت (ع) استدلال كرده است و معتقد است كه رسول خدا (ص) و صحابه نيز بر زمين، سنگ و خاك سجده مىكردند. آن حضرت از سجده كردن بر لباس و گوشه عمامه و ... منع كرده است. اهل سنت و شيعه در موارد زيادي از احكام سجده با هم اتفاق نظر دارند، زيرا هر دو گروه، سجده بر خاك، سنگ، چوب و ديگر روييدنيهاي غير خوردني و غير پوشيدني را جايز ميدانند. به طور کلی گرچه مذاهب اهل سنت سجده بر فرش و ... را جايز مىدانند ولى به اتفاق همه مذاهب اسلامى سجده كردن بر خاك و سنگ جايز است و اختلاف شيعه و سنى در مورد محل سجده اين است كه اهلسنت توسعه بيشترى قايل هستند و همه مسلمانان متفقاند كه سجده فقط خضوع براى پروردگار جهان است.
دانلود
چاپ شده
شماره
نوع مقاله
مجوز
حق نشر 2023 مجله علمی مطالعات پژوهشی در حقوق آینده
این پروژه تحت مجوز بین المللی Creative Commons Attribution 4.0 می باشد.