بررسی تاثیر گیمیفیکیشن بر علاقه دانش آموزان دوره متوسطه اول، پایه سوم درس ریاضی دبستان پروین اعتصامی

نویسندگان

  • مبینا جولائی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات،گروه مهندسی،دانشگاه علوم و فنون مازندران،بابل،ایران نویسنده

کلمات کلیدی:

بازی وارسازی, گیمیفیکیشن, آموزش, یادگیری, مدرسه

چکیده

گیمیفیکیشن یا بازی وارسازی روش جدیدی است با توسعه گوشی های هوشمند، ایجاد شده است. در این پژوهش تاثیر گیمیفیکیشن بر نمره کلاسی و زمانی که دانش آموزان برای مطالعه درس ریاضی در خانه صرف کردند، مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی است، زیرا نتایج آن می تواند مورد استفاده در تدریس و یادگیری دانش آموزان در کلاس درس قرار گیرد. از نظر شیوه گردآوری و تجزیه و تحلیل نیز توصیفی از نوع پیمایشی است. در این پژوهش برای آزمون فرضیه ها از آزمون میانگین من ویتنی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان مقطع ابتدایی، پایه سوم، دبستان پروین اعتطامی می باشد، که به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. بر این اساس در این پژوهش تعداد 24 نفر دانش آموزان مطالعه شدند. برای اینکه شرایط لازم برای آزمون فرضیه پژوهش میسر شود، نمونه آماری به 2 دسته گروه آزمون و گروه کنترل تقسیم شدند. بر این اساس 12 نفر از دانش آموزان در گروه آزمون و 12 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. براین اساس اپلیکیشن طراحی شده فقط در اختیار گروه آزمون قرار گرفت تا تاثیر استفاده از این اپلیکیشن بر یادگیری دانش آموزان در مقایسه با گروه کنترل ارزیابی شود. طبق نتایج استفاده از گیمیفیکیشن هم بر ارتقاء نمره کلاسی دانش آموزان مورد مطالعه تاثیر مثبت داشته است و هم میزان زمانی که آنان در خانه صرف فراگیری درس می کردند را افزایش داشته است. بنابراین پیشنهاد می شود از این روش برای تدریس و یادگیری دروس به ویژه در مقطع متوسطه که دانش آموزان بیشتر با بازی سرگرم می شوند، استفاده شوند.

دانلود

چاپ شده

2024-06-10

شماره

نوع مقاله

مقاله پژوهشی

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده